Twitter heeft openlijk excuses aangeboden voor de mogelijkheid om advertenties specifiek te richten op mensen die zij hadden gekenmerkt met ‘homofobie’ of ‘transfobie’.
Het social media platform reageert hiermee op een onderzoek van het Britse BBC News, dat de misstanden aan het licht bracht. Twitter stelt adverteerders in de gelegenheid om hun boodschap alleen te tonen aan mensen die bepaalde woorden in hun posts hebben gebruikt of ernaar hebben gezocht. Het onderzoek toonde aan dat, ondanks controle van de advertenties, makkelijk gericht kon worden op mensen die “transphobic”, “white supremacists” of “anti-gay” ooit gebruikten of zochten.
Lees ook – Veroordeling voor gebruik van homofobe hashtags op Twitter
Deze techniek, micro-targeting, is niet nieuw en veelgebruikt voor on-line advertenties. Normaal gezien kan een adverteerder op deze manier bijvoorbeeld zijn betaalde reclame voor een nieuwe camera aan een beperkt publiek tonen. Bijvoorbeeld aan mensen van 35 tot 60 jaar oud die de hashtag #amateurfotografie ooit gebruikten of hiernaar zochten. Twitter toont vervolgens een schatting van het aantal mensen dat je hiermee zou kunnen bereiken. Daarmee voorkomen zij dat het budget uitgegeven wordt aan de verkeerde consumenten. Het is echter wel de bedoeling dat Twitter woorden uitsluit en kwetsbare groepen beschermt.
Naast bovenstaande termen werden ook tests uitgevoerd met “anorexia”, “islamaphobia” en “neo-Nazi”. Volgens de tool zou die laatste term alleen al in het Verenigd Koninkrijk 67.000 tot 81.000 mensen als potentieel publiek hebben.BBC vroeg Twitter om een reactie, waarop zij zeiden dat er actief beleid is om misbruik van het zogeheten keyword-targeting te voorkomen. Ze gaven echter wel toe dat dit beleid niet correct was toegepast.
“[Our] preventative measures include banning certain sensitive or discriminatory terms, which we update on a continuous basis,”
stelde Twitter in hun verklaring.
“In this instance, some of these terms were permitted for targeting purposes. This was an error. We’re very sorry this happened and as soon as we were made aware of the issue, we rectified it. We continue to enforce our ads policies, including restricting the promotion of content in a wide range of areas, including inappropriate content targeting minors.”
Eerder al, in februari 2019, werd op het Amerikaanse Facebook een vergelijkbare mogelijkheid onthuld. Los Angeles Times toonde aan dat het mogelijk was om te adverteren richting mensen met interesse in neo-Nazi’s. Ook dit social media platform heeft vervolgens de nodige actie ondernomen.
Discussie over post