Veertig dagen lang niet schelden. Dat is wat de leerlingen van de basisschool Aquamarijn in Leeuwarden de afgelopen 40 dagen hebben gedaan. En met succes want het is gelukt!
,,De schoolleiding kwam met het idee om iets te gaan doen tegen taalverruwing”, vertelt coördinator Arnold Helmantel van anti-discriminatiebureau Tûmba. “We wilden samen een project opzetten, en vroegen ons af wat daarbij zinvol zou zijn. Toen gaven zij aan dat ze wel eens wilden gaan werken aan het schelden. Niet dat ze vonden dat dit bij de Aquamarijnschool zo veel erger is dan bij andere scholen, maar vooral omdat je eigenlijk overal kinderen steeds meer scheldwoorden hoort gebruiken.”
De leerlingen hebben stuk voor stuk persoonlijk beloofd dat ze woorden als ‘homo’ en ‘kanker’ niet meer gebruiken tijdens het schelden.
“Als vervangend woord hebben we ‘popcorn’ bedacht. Het project leeft erg onder de kinderen, ook doordat hun ouders en vrienden en vriendinnen ook actief meewerken en de kinderen stimuleren.”
Tûmba verzorgde met een gast les de aftrap van de veertig dagen. Hierbij praatten docenten en leerlingen samen over schelden en de soms ernstige consequenties daarvan.
,,De kinderen leerden dat een scheldwoord vaak zonder bijbedoeling wordt gebruikt, maar dat een ander kind daar diep door geraakt kan worden.”
Iedere dag stonden de leerlingen samen met hun docenten stil bij het project. ,,Dan bespraken ze hoe het die dag was gegaan.”, vertelt Helmantel. ,,De kinderen zorgden er met z’n allen voor dat uiteindelijk niemand heeft gescholden.” Gisteren gingen de kinderen met z’n allen naar de film. Iedereen krijgt een certificaat waarop staat dat hij of zij veertig dagen niet heeft gescholden. En, natuurlijk, een grote zak met popcorn.
Nordwin College
Ook op het Nordwin College (VMBO) in Buitenpost (Friesland) tekende de leeringen een contract waarin ze beloofden om gedurende 40 dagen het woord ‘homo‘ niet te gebruiken als scheldwoord. De opzet van het project is dat leerlingen zich bewust worden van hun taalgebruik en het (vaak niet bedoelde) effect daarvan op anderen. Ook biedt het leerlingen de mogelijkheid in een positieve sfeer hun gedrag te veranderen. De resultaten tot nu toe zijn zeer positief. Leerlingen geven bijvoorbeeld aan dat ook ouders spontaan meedoen. Eerdere, soortgelijke projecten werden succesvol uitgevoerd op verschillende basisscholen. Dit is de eerste keer dat het plaatsvindt op een school voor voortgezet onderwijs.
Discussie over post